Skip links

Regels omtrent adverteren op social media

Het komt regelmatig voor dat influencers betaald krijgen om iets te promoten op hun social media kanaal. Dit wordt alleen niet altijd duidelijk aangegeven. Hierdoor is het niet duidelijk dat het om reclame gaat. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) en De Reclame Code Commissie (RCC) pleiten voor duidelijke reclameregels op social media. 

“Het moet voor de kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet”, zegt Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, tegen RTL Nieuws. Ze geeft aan dat er online veel kinderen en jongeren actief zijn en deze gemakkelijk te beïnvloeden zijn.

Stichting Reclame Code

Even voor de duidelijkheid: er is dus een code waarin de regels staan (NRC), een onafhankelijke commissie die op basis van een klacht aan deze code toetst (RCC) en een stichting die dit allemaal faciliteert (SRC).

De Reclamecode Social Media (RSM) maakt sinds 1 januari 2014 deel uit van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De NRC bepaalt dat reclame duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Dit houdt dus in dat de influencer duidelijk moet aangeven in de opmaak, presentatie, inhoud of anderszins dat het gaat om reclame.

Samenwerking duidelijk aangeven

De influencer moet dus duidelijk aangeven als zij een commerciële samenwerking hebben met een bedrijf.  Hieronder staan enkele voorbeelden hoe je als influencer kunt aangeven dat het gaat om een samenwerking, advertentie of sponsoring.

  • “Ik heb dit product gratis aangeboden gekregen van bedrijf X om het te testen”
  • “Dit product is gesponsord door bedrijf X”
  • “Merk X stuurde mij dit product”
  • “Ik ben betaald om dit bericht te posten”
  • “Bedrijf X nodigde mij uit om gebruik te maken van hun dienst in ruil voor ..”

Als het om een microbericht gaat kunnen er ook hashtags gebruikt worden. Hieronder zijn wat voorbeelden te zien:

  • #spon (als het om een gesponsord product gaat)
  • #adv (bij een advertentie)
  • #paid (betaald voor de post)
  • #sample (sample toegestuurd)
  • #prom (in de post wordt er iets gepromoot)

Verantwoordelijk en aansprakelijk

In artikel 6 lid 4 staat dat adverteerder en verspreider (de influencer) ieder voor zich verantwoordelijk zijn voor de naleving van de regels uit de Reclamecode Social Media. De Reclame Code Commissie kan bij een toewijzing van een klacht aanwijzen aan welke partij het niet-naleven van de regels is toe te schrijven. Wie aansprakelijk is hangt af van de situatie.

Als er niet aan de regels wordt gehouden kan de influencer een aanbeveling krijgen om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken, en voortaan wel duidelijk te maken dat er sprake is van reclame. Maar over het algemeen is de adverteerder (het bedrijf waarmee de influencer samenwerkt) het eerste aanspreekpunt, en zal de aanbeveling tot hem gericht zijn. Als de adverteerder een uitspraak van de Commissie negeert, wordt hij op de non-compliant lijst geplaatst op de website van Reclame Code. De Reclame Code Commissie legt echter geen boetes op.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over de regels omtrent adverteren via influencers? Op de website van Reclame Code kun je de hele tekst van de Nederlandse Reclame code vinden. Voor meer informatie over de Reclamecode Social Media kun je terecht op deze pagina. In de nieuwsbrief terug te lezen over vloggers en de links daaronder naar de berichten van brancheorganisaties DDMA, BVA en IAB.